Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2009

Συνέντευξη τύπου Λουκα Κατσελη , Σταυρου Αρναουτακη , Μαρκου Μπολαρη , Τέταρτη 18 Νοεμβρίου 2009


ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα. Είμαστε εδώ με τους δύο Υφυπουργούς μας, τον Σταύρο Αρναουτάκη και τον Μάρκο Μπόλαρη, καθώς και με άλλους συνεργάτες να κάνουμε την πρώτη συνέντευξη τύπου του Υπουργείου μας.


Η αναθέρμανση της οικονομίας αποτελεί προτεραιότητα της κυβερνητικής μας πολιτικής. Σήμερα απαντάμε στην κρίση με ένεση 10 δις ευρώ από τις δημόσιες επενδύσεις και τουλάχιστον 3 δις ευρώ από τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας για τις επιχειρήσεις.

Τα μέτρα αυτά θα ενισχύσουν την οικονομική δραστηριότητα, θα τονώσουν την αγορά και θα δώσουν ανάσα σε χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που πλήττονται από την κρίση. Το αντικείμενο της σημερινής συνέντευξης τύπου είναι οι δημόσιες επενδύσεις και κυρίως το ΕΣΠΑ, καθώς και η προώθηση των επενδύσεων και των ενισχύσεων για την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα.

Τέσσερις είναι οι βασικοί άξονες της πολιτικής μας που θα υλοποιηθεί τους αμέσως επόμενους μήνες, είτε με την προώθηση νομοθετικών πρωτοβουλιών, είτε με συγκεκριμένες πολιτικές.

Πρώτον, προωθούμε τις επενδύσεις και παρέχουμε ενισχύσεις για την ανάπτυξη και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας. Το γενικό χρηματοδοτικό μας πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013 είναι 26,2 δις συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη. Από το ΕΣΠΑ για το 2010 το ποσό ανέρχεται σε 7 δις περίπου, συγκεκριμένα 6,950 δις. Και οι εθνικοί πόροι για τις δημόσιες επενδύσεις για το 2010 θα είναι 3,350 δις.

Η δεύτερη μεγάλη προτεραιότητα της πολιτικής μας είναι να διοχετεύσουμε ρευστότητα στην αγορά και να το κάνουμε το δυνατόν πιο γρήγορα. Προχωράμε στη ρύθμιση οφειλών επιχειρήσεων και στην αναμόρφωση διατάξεων του ΤΕΙΡΕΣΙΑ που θα συζητηθούν στο Υπουργικό Συμβούλιο σήμερα το απόγευμα.

Προχωρούμε στη ρύθμιση οφειλών υπερχρεωμένων καταναλωτών. Στην πολιτική εγγυήσεων μέσω των προγραμμάτων ΤΕΜΠΜΕ, σε προγράμματα στήριξης απ’ την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και στη δημιουργία του Ταμείου Αναχρηματοδότησης της Οικονομίας, το οποίο έχει εξαγγελθεί ήδη από τον Πρωθυπουργό στο ΔΕΘ.

Ο τρίτος μεγάλος πυλώνας της πολιτικής αναθέρμανσης της οικονομίας αφορά τη στήριξη του οικογενειακού προϋπολογισμού. Ήδη από το συνάδελφο Υπουργό Οικονομικών τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου, εξαγγέλθηκε το Έκτακτο Επίδομα Αλληλεγγύης του οποίο ήδη η πρώτη φάση είναι μέσα στο 2009. Σύντομα θα έχουμε όλες τις διαστάσεις της φορολογικής πολιτικής. Και από το δικό μας το Υπουργείο προωθούμε δράσεις για την καταπολέμηση της ακρίβειας, την προώθηση του ανταγωνισμού, την εποπτεία και τον έλεγχο των αγορών και την προστασία καταναλωτή.

Και ο τέταρτος βασικός πυλώνας των πολιτικών μας για την αναθέρμανση της οικονομίας, αφορά στην προώθηση θεσμικών αλλαγών για τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα, που ουσιαστικά θα ενισχύσουν τις δράσεις μας και θα μπορέσουν να επιφέρουν θετικά αποτελέσματα για τις δράσεις που έχουμε προγραμματίσει.

Αναφέρομαι στην αξιοποίηση και την περιθωριοποίηση του διαχειριστικού πλαισίου του ΕΣΠΑ για το οποίο θα σας μιλήσω και σήμερα, και στην απλοποίηση διαδικασιών ίδρυσης αδειοδότησης και λειτουργίας επιχειρήσεων. Προετοιμάζεται σχετικό σχέδιο νόμου. Καθώς και αναμόρφωση του αναπτυξιακού νόμου για την οποία θα σας μιλήσω σήμερα.

Ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των πολιτικών εξωστρέφειας και της προσέλκυσης επενδύσεων. Μια μεγάλη πολιτική πρωτοβουλία του Υπουργείου μας. Και μία αναπτυξιακή πολιτική κρατικών προμηθειών.

Αυτοί είναι οι τέσσερις βασικοί πυλώνες της πολιτικής αναθέρμανσης της οικονομίας, έτσι ώστε να έχετε ένα γενικότερο πλαίσιο να εντάσσεται κάθε πρωτοβουλία η οποία θα ανακοινώνεται από σήμερα μέχρι και τους επόμενους μήνες.

Ξεκινάμε με τον πρώτο πυλώνα, το ΕΣΠΑ 2007-2013 και την προώθηση των δημοσίων επενδύσεων. Τι παραλαμβάνουμε; Ποια είναι η κατάσταση σήμερα; Ποια είναι τα προβλήματα σήμερα; Όπως πολλές φορές έχουμε πει στο παρελθόν, υπάρχει απουσία αναπτυξιακής στόχευσης σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. Δεν υπήρχε ένας έγκαιρα, αποτελεσματικός προγραμματισμός, με καθαρή αναπτυξιακή στόχευση.

Υπάρχει κατακερματισμός ενδιάμεσων φορέων και έλλειψη συνεκτικής πολιτικής κρατικών ενισχύσεων. Δίνω μόνο ένα παράδειγμα, στα επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ που αφορούν ενισχύσεις για επιχειρήσεις, αυτές χορηγούνται αυτή τη στιγμή από 7 φορείς.

Τρίτο πρόβλημα, χαμηλή απορρόφηση πόρων. Έχουν απορροφηθεί 800 εκατ. ευρώ από το σύνολο των 26,2 δις της συγχρηματοδοτούμενης δημόσιας δαπάνης ή 3,07% στο τέλος του τρίτου χρόνου υλοποίησης.

Τέταρτο πρόβλημα, έργα γέφυρες από το Γ’ ΚΠΣ στο ΕΣΠΑ, συνολικού ύψους 6 δις. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε 6 δις λιγότερο για νέα έργα. Έργα με νομικές δεσμεύσεις από το Γ’ ΚΠΣ, έργα «ουρές» όπως λέγονται, ύψους 1,5 δις που δεν είναι επιλέξιμα για το ΕΣΠΑ και θα επιβαρύνουν αναγκαστικά εθνικούς πόρους με την ολοκλήρωσή τους.

Εντάξεις έργων που έχουν αξιολογηθεί χωρίς νομικές δεσμεύεις, συνολικού ύψους 2,4 δις. Έχουμε σειρά προσκλήσεων και προδημοσιεύσεων έργων, ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες πριν τις εκλογές, χωρίς επαρκή διαβούλευση ή διασφάλιση μίας υγιούς και σταθερής χρηματοδοτικής βάσης. Π.χ. Δύο απ’ τα πιο γνωστά προγράμματα, το πρόγραμμα ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και το «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον» ήταν δύο προγράμματα τα οποία δεν είχαν τη χρηματοδοτική βάση που έπρεπε.

Και τέλος, προσκλήσεις και προδημοσιεύσεις έργων αμφίβολης αναπτυξιακής αποτελεσματικότητας και αναφέρω ενδεικτικά το πρόγραμμα για την ενίσχυση επιστημόνων ελευθέρων επαγγελματιών, τα οποία όπως είχαμε πει και προεκλογικά είναι ένα έργο αμφίβολης αποτελεσματικότητας.

Τέλος, οι πόροι από τα Περιφερειακά Προγράμματα χρησιμοποιήθηκαν για Τομεακά Προγράμματα που υλοποιούνται κεντρικά και αυτό είναι ένα απ’ τα προβλήματα για το πρόγραμμα σχετικά με την ενίσχυση των μικρομεσαίων. Αν αθροίσετε όλα τα κονδύλια απ’ όλα τα ΠΕΠ που αφορούν στην ανταγωνιστικότητα, υπολείπονται του συνολικού ποσού των 1,50 που είναι το πρόγραμμα για τις μικρομεσαίες.

Και ταυτόχρονα έχουμε ένα πολύπλοκο γραφειοκρατικό και συγκεντρωτικό σύστημα διαχείρισης των κοινοτικών κονδυλίων, με αποτέλεσμα την έλλειψη αποτελεσματικότητας στην υλοποίηση και στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ. Χρειάστηκαν 140 Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για να υλοποιηθούν τα έργα ύψους 800 εκατ. ευρώ, δηλαδή μόνο το 1,3% του συνολικού προϋπολογισμού.

Τι πόρους επομένως έχουμε σήμερα προς αξιοποίηση. Ποιοι είναι οι «ελεύθεροι» πόροι για νέες πολιτικές. Αυτή τη στιγμή με τις εκτιμήσεις μας έχουμε τουλάχιστον 16 δις από το ΕΣΠΑ μέχρι το 2015 για να διοχετευθούν στην οικονομία, για να προωθήσουμε τις παραγωγικές αναδιαρθρώσεις, τις νέες πολιτικές μας.

Πως βγαίνει αυτό το νούμερο; Από το σύνολο των συγχρηματοδοτούμενων δημόσιων πόρων του ΕΣΠΑ που όπως είπαμε είναι 26,2 δις για όλη την προγραμματική περίοδο, αφαιρούμε πρώτα τους πόρους ύψους 1,8 δις που είναι νομικές δεσμεύσεις και περίπου 6 δις που είναι τα έργα – γέφυρες του Γ’ ΚΠΣ και απομένουν 18,4 δις.

Απ’ αυτά αφαιρούμε επίσης το σύνολο των ενταγμένων έργων που είναι ύψους 4,2 δις, στο οποίο όμως περιλαμβάνεται 1,8 δις νομικές δεσμεύσεις, άρα καθαρά ενταγμένα έργα είναι 2,4 δις, καθαρές εντάξεις, τα οποία έχουν ήδη αξιολογηθεί και αυτή τη στιγμή η πολιτική απόφαση είναι εκτός πολύ μικρών μεμονωμένων περιπτώσεων, να προχωρήσουν κανονικά.

Επομένως, οι διαθέσιμοι προς αξιοποίηση πόροι που απομένουν ανέρχονται σε 16 δις.

Για το 2010 τι κάνουμε; Προωθούμε έργα, μιας συνολικής συγχρηματοδοτούμενης δαπάνης 7 δις από το ΕΣΠΑ. Μια τονωτική ένεση μαζί με τους εθνικούς πόρους, 10 δις στην οικονομία.

Αυτός ο στόχος για το 2010 είναι ιδιαίτερα φιλόδοξος. Θα κάνουμε όμως τα πάντα, για να τον υλοποιήσουμε.

Από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 10,3 δις έχουν ενταχθεί στον προϋπολογισμό με αύξηση κατά 8,4% σε σχέση με το ’09 έτσι ώστε το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να είναι 4,2% του ΑΕΠ, από 3,9% που ήταν το 2009. Θέλω να υπενθυμίσω ότι το να ξεπεράσει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το 4% του ΑΕΠ ήταν και μια προεκλογική μας δέσμευση στη Θεσσαλονίκη.

Οι συγχρηματοδοτούμενες δαπάνες ανέρχονται στα 7 δις. Που θα διοχετεύσουμε αυτούς τους πόρους; Θέλουμε να στηρίξουμε την πολιτική μας, τις βασικές προτεραιότητες μας για την Πράσινη Ανάπτυξη και την Ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας. Και θα το κάνουμε με νέες πολιτικές, ανακατανέμοντας δαπάνες τόσο για παραγωγικές αναδιαρθρώσεις όσο και για νέες επενδύσεις με αιχμή την Πράσινη Ανάπτυξη και την Ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.

Δράσεις, που αφορούν στην Πράσινη Ανάπτυξη για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το περιβάλλον, την υγεία, τον πολιτισμό. Δράσεις, που αφορούν στην ανταγωνιστικότητα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τον πολιτισμό, τις συνδυασμένες μεταφορές, το θαλάσσιο τουρισμό και την αναβάθμιση των λιμένων. Έργα και δράσεις που αφορούν βεβαίως στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση και καινοτομία.

Στηρίζουμε την πολιτική για την Πράσινη Ανάπτυξη και την Ανταγωνιστικότητα, με νέες πολιτικές περιφερειοποίησης. Θα ζητήσουμε από τις Περιφέρειες να υποβάλλουν ολοκληρωμένες αναπτυξιακές παρεμβάσεις. Πρόκειται για την ίδια φιλοσοφία με τους προϋπολογισμούς προγραμμάτων που έχουμε δεσμευτεί να προωθήσουμε στο νέο προϋπολογισμό. Πρόκειται για κατάθεση ολοκληρωμένων αναπτυξιακών παρεμβάσεων.

Προωθούμε την πολιτική μας με ενιαία δομή παροχής κρατικών ενισχύσεων. Όπως είπαμε αυτή τη στιγμή υπάρχει ένας μεγάλος κατακερματισμός στους φορείς που παρέχουν κρατικές ενισχύσεις. Θα αναγγείλουμε πολύ σύντομα τη ριζική αναμόρφωση της διαδικασίας κατάθεσης, αξιολόγησης και έγκρισης προτάσεων, για την ταχύτερη εξυπηρέτηση, μεγαλύτερη διαφάνεια και αντικειμενικότητα.

Αυτή τη στιγμή μόνο για τον Επενδυτικό Νόμο υπάρχουν πάνω από 2.000 αιτήσεις, οι οποίες παραμένουν αναξιολόγητες για προγράμματα στο Υπουργείο.

Προωθούμε ένα νέο Αναπτυξιακό Νόμο για τη στήριξη των παραγωγικών αναδιαρθρώσεων και την Πράσινη Ανάπτυξη, με κριτήρια που έχουν σαφή αναπτυξιακό προσανατολισμό και περιφερειακή εξειδίκευση. Και γι' αυτό ανακοινώνουμε σήμερα έτσι ώστε να το γνωρίζουν όλοι οι επενδυτές, ότι το Υπουργείο θα σταματήσει να παραλαμβάνει αιτήσεις για τον ισχύοντα Επενδυτικό Νόμο στις 31/12/2009 και πλέον η διαδικασία θα ανοίξει εκ νέου προς επιχειρήσεις και επενδυτές, με το νέο Αναπτυξιακό Νόμο, που θα είναι έτοιμος στις αρχές του 2010.

Ταυτόχρονα αναμορφώνουμε το πλαίσιο διαχείρισης του ΕΣΠΑ 2007 – 2013. Στόχος μας η πραγματική στήριξη και η ουσιαστική αναβάθμιση της διαχειριστικής ικανότητας των δικαιούχων του ΕΣΠΑ, ώστε οι πόροι του να διατεθούν στην οικονομία με ευέλικτες και απλές διαδικασίες. Για αυτές τις αλλαγές είμαστε σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Απλοποιούμε τις διαδικασίες ένταξης πράξεων με την αναθεώρηση του Νόμου 3614/07 με σκοπό τη μέγιστη επιτάχυνση υλοποίησης των έργων. Καταργούμε το δεύτερο στάδιο πιστοποίησης με βάση τα πρότυπα του ΕΛΟΤ για όλα τα τομεακά και περιφερειακά προγράμματα, λαμβάνοντας ειδική μέριμνα για την ένταξη έργων, στις περιπτώσεις των μικρών νησιών και των ορεινών απομακρυσμένων περιοχών.

Καταργούμε τους 13 αναπτυξιακούς Οργανισμούς στις Περιφέρειες και τη «ΝΟΜΟΣ Α.Ε.».

Τέλος για τα τρέχοντα προγράμματα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις: Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 4 τρέχοντα προγράμματα για την ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας. Έληξε η υποβολή προτάσεων στις 16 Νοεμβρίου. Θα εκτελεστεί κανονικά, έχουν ήδη κατατεθεί 3.570 αιτήσεις.

Για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας των νέων η λήξη υποβολής προτάσεων είναι πάλι 16/11 και αυτό θα εκτελεστεί κανονικά. Έχουν κατατεθεί 3.540 αιτήσεις. Σύνολο δηλαδή 7.110 αιτήσεων.

Για την ενίσχυση των επιστημόνων και ελεύθερων επαγγελματιών η λήξη υποβολής προτάσεων είναι 30 Νοεμβρίου, θα εντάξουμε σε αυτό το πρόγραμμα έργα και δράσεις μέχρι περίπου 70 εκ. ανάλογα με την αξιολόγηση που θα γίνει, με προτεραιότητα όμως στους νέους επαγγελματίες.

Τέλος το πρόγραμμα για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχει δημόσια δαπάνη 1.050.000.000 περίπου. Η λήξη υποβολής προτάσεων είναι στις 18/12 το συνολικό ποσό θα διατηρηθεί, αλλά το πρόγραμμα θα γίνει σε δυο φάσεις.

Με τα σημερινά κριτήρια θα εντάξουμε στην πρώτη φάση έργα περίπου ύψους 500 εκ. και θα ενεργοποιήσουμε το υπόλοιπο με νέες προκηρύξεις και νέα κριτήρια όπως παραδείγματος χάριν η επιδότηση εργασίας και άλλα αναπτυξιακά κριτήρια.

Κλείνοντας θέλω να πω ότι από την επόμενη εβδομάδα ξεκινάμε αμέσως συναντήσεις – διαβουλεύσεις με τα αρμόδια Υπουργεία, καθώς και με τις Περιφέρειες ώστε να διαμορφωθούν οι νέες πολιτικές προτεραιότητες για την ανακατανομή των πόρων και για την ενίσχυση των πολιτικών μας για την Πράσινη Ανάπτυξη και την Ανταγωνιστικότητα. Ευχαριστώ πολύ